پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباط سازمانی و منابع قدرت مدیران ، ادرات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد 180ص ,
قیمت : 12.000 تومان ,
چکیده ,
فصل اول مقدمه پژوهش ,
1-1) عنوان تحقيق ,
1-2) مقدمه ,
1-3) بيان مساله ,
1-4) اهميت و ضرورت پژوهش ,
1-5) اهداف پژوهش ,
الف- هدف كلي ,
باهداف جزئي ,
1-6) پرسشهاي پژوهش ,
1-7) متغيرهاي پژوهش ,
1-8) تعاريف علمي واژه ها ,
فصل دوم بررسي پيشينه پژوهش ,
مقدمــه ,
الف- بررسی نظریهها ,
2-1) ارتباطات ,
2-1-1) اهمیت ارتباطات ,
2-1-2) تعاریف ارتباطات ,
2-1-3) فرآیند ارتباط ,
2-1-3-1) منبع ,
2-1-3-2) رمزگذاری ,
2-1-3-3) وسیله ,
2-1-3-4) رمزگشایی ,
2-1-3-5) دریافت کننده ,
2-1-3-6) بازخورد ,
2-1-4) مسیر ارتباطات ,
2-1-4-1) ارتباطات عمودی ,
2-1-4-2) ارتباطات در سطح افقی ,
2-1-5) مدل ارتباطات ,
2-1-6) اصول ارتباطات ,
2-1-7) ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت ,
2-1-7-1) دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات ,
2-1-7-2) نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات ,
2-1-7-3) دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات ,
2-1-7-4) دیدگاه اقتضایی و ارتباطات ,
2-1-7-5) دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات ,
2-1-8) اثربخشی در ارتباطات میان فردی ,
2-1-9) ویژگیهای اثربخشی ,
2-1-9-1) گشودگی ,
2-1-9-2) همدلی ,
2-1-9-3) حمایتگری ,
2-1-9-4) مثبت گرایی ,
2-1-9-5) تساوی ,
2-1-9-6) همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم» ,
2-1-) موانع ارتباطی ,
2-2) قدرت ,
2-2-1) اهميت قدرت ,
2-2-2) تعاريف قدرت ,
2-2-3) قدرت در سطوح مختلف سازمان ,
2-2-3-1) قدرت در سطح عمودي ,
2-2-3-1-1) منابع قدرت مديران ردهي عالي سازمان ,
2-2-3-1-2) منابع قدرت مديران رده مياني سازمان ,
2-2-3-1-3) منابع قدرت مديران ردهي پايين سازمان ,
2-2-3-2 ) قدرت در سطح افقي ,
2-2-4) روابط قدرت ,
2-2-4-1) رابطه صف و ستاد ,
2-2-4-2) تشكيل دستهها و ائتلاف ,
2-2-5) منابع قدرت بر اساس پژوهشهاي فرنچ و راون ,
2-2-6) انواع رويكردها به قدرت ,
2-2-6-2) هيكس، گولت و قدرت ,
2-2-6-3) گالبرايت و قدرت ,
2-2-6-4) اتزيوني و قدرت ,
ب- پيشينه پژوهشهاي انجام شده ,
2-3) پژوهشهاي پيرامون ارتباطات سازماني ,
2-3-1) پژوهشهاي انجام شده در داخل كشور ,
2-3-2) پژوهشهاي انجام شده در خارج از كشور ,
2-4) پژوهشهاي پيرامون منابع قدرت ,
2-4-1) پژوهشهاي انجام شده در داخل كشور ,
ج- پژوهشهاي انجام شده در زمينه رابطه بين منابع قدرت مديران و اثر بخشي ارتباطات سازماني ,
فصل سوم روش (متدولوژي ) پژوهش ,
3-1) جامعه آماری ,
3-2) گروه نمونه ,
3-3) روش و طرح نمونهبرداری ,
3-4) حجم نمونه ,
3-5) ابزار گردآوری دادهها ,
3-5-1) پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی ,
3-5-2) پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین» ,
3-6) تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه ,
3-6-1) روایی ,
3-6-2) اعتبار ,
3-7) نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها) ,
3-8) طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی) ,
فصل چهارم يافته هاي پژوهش ,
مقدمــه ,
تبديلهاي انجام شده بر روي متغيرها جهت تغيير مقياس ,
4-1) توصیف دادهها ,
4-1-1) توصيف مولفه هاي منابع قدرت ,
4-1-2) توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی ,
4-1-3- توصیف سایر دادهها ,
4-2) تجزیه و تحلیل دادهها (بررسی فرضیات) ,
یافته اضافی تحقیق ,
بررسی نتيجه در ناحيه يک ,
بررسی نتيجه در ناحيه چهار ,
بررسی نتيجه در ناحيه پنج ,
بررسی نتيجه در ناحيه شش ,
بررسی نتيجه در ناحيه هفت ,
جمعبندی ,
فصل پنجم تفسير و استنتاج نتايج پژوهش ,
تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش ,
یافته جانبی ,
محدودیتهای پژوهش ,
پیشنهادها ,
پیشنهاد به برنامهریزان ,
پیشنهاد به پژوهشگران ,
فهرست منابع فارسی ,
References ,
پرسشنامه شماره 1 پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی ,
پرسشنامه شماره 2 پرسشنامه منابع قدرت ,
,
,
,
چکیده: ,
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهبندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم. ,
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد. ,
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد و همچنین کلیه کارکنان این دوایر میباشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 147 نفر و کارکنان، تعداد 345 نفر میباشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 87 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند. ,
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (1379) » میباشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامهها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت 61/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 58/0 به دست آمده است. همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر 84/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر 78/0 میباشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسشنامهها قابل تأیید است. ,
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت. ,
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: ,
- بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. ,
- بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد. ,
- بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد. ,
نظرات شما عزیزان: